18. 4. 2017

Rowan Coleman - Kniha vzpomínek

Název knihy: Kniha vzpomínek
Originální název: The Memory Book
Autor:  Rowan Coleman
Rowan Coleman žije se svým manželem a pěti dětmi v poněkud přeplněném domě v hrabství Hertfordshire. Snaží se skloubit psaní s péčí o rodinu, zejména pak o dvojčata v batolecím věku, jejichž největším koníčkem je chůze rozdílnými směry. 
Rowan je regulérní dyslektička, přesto si psaní zvolila za svou hlavní profesi. A ve svých knihách se věnuje velkým tématům, které ovšem pojímá bez sentimentu, sladkobolnosti a klišé. Více o autorce zde.
Překladatel: Zora Šíchová
NakladatelstvíDomino
Datum vydání: 2015
Počet stran: 368
Typ knihy: e-kniha
Koupeno na: palmknihy.cz
Hlavní postavaClaire - dcera, matka, manželka učitelka. Žena s předčasným Alzheimerem
Vedlejší postava: dcera Caitlin, manžel Greg
Recenze:

K přečtení knihy mě nalákala oficiální anotace a taky žánr, který nakladatelství Domino uvedlo jako Inteligentní romány pro inteligentní ženy. Takže kniha pro mě, ne?
Claire zdědí po svém otci gen, který zapříčiní, že ve svých 40 letech onemocní předčasným Alzheimerem. V knize se prolínají vzpomínky s realitou, která je někdy jasná jako křišťál a jindy zahalena naprostou mlhou. 
Na knize se mi líbilo, že i přesto, že se jedná o smutné a vážné téma, tak je kniha napsaná svižně a vtipně. Smutných pasáží je v knize málo, ale o to jsou citlivější. Mám ráda, když mě kniha umí rozesmát i rozbrečet a u této knihy se stalo obojí. Na druhou stranu zde není Alzheimerova choroba vylíčena nějak groteskně, nebo posměšně. Situace, do kterých se Claire dostává jsou vážné a mnohdy i nebezpečné, ale její povaha ji zkrátka nedovolí vzdát se bez boje a tak bojuje a spolu s ní bojuje i celá její rodina. 
Závěrem knihy mě potěšilo rozuzlení zápletky mezi Claire a jejím manželem. V tento konec jsem doufala, ale nedokázala jsem si představit, jak by k němu mohlo dojít. Velice chytře vymyšlené. 
Autorku jsem dříve neznala, ale po přečtení Knihy vzpomínek ji mohu doporučit a já sama si od ní ráda přečtu i další knihy. V hledáčku mám knihy Není co ztratit a Všichni jsme utkáni z hvězd.

Hodnocení:



Oficiální anotace:
Jméno prvorozeného dítěte. Tvář vašeho muže. Váš věk a adresa… Co když se vám tohle všechno začne ztrácet z paměti?

Claire má fungující manželství, dvě dcery, všetečnou matku... a Alzheimera. Dříve měla i práci, kterou milovala, ale kdo by zaměstnával učitelku, která trpí ztrátou paměti? Claire se zoufale snaží zachovat alespoň to, o co ji ještě nemoc nepřipravila, a tak si na radu terapeuta pořídí Knihu vzpomínek. Zapisuje momenty z minulosti i současnosti, protože ví, že brzy budou její řádky to jediné, co po ní manželovi a dětem zbude. Ví to, protože na stejnou nemoc zemřel její otec.

Dny tráví doma, v nedobrovolném uvěznění, protože každý odchod hrozí tím, že nenajde cestu zpátky. Postupem času přestává být bezpečno i doma: vynechávající paměť Claire znemožňuje vykonávat i ty nejběžnější, nejbanálnější činnosti. Výsledkem je nekonečná frustrace a zášť vůči blízkým, prokládaná zoufalou touhou využít každý vzácný okamžik, kdy se ještě může těšit z jasné mysli...

Román Kniha vzpomínek je neobyčejně silný příběh, smutný i povzbudivý zároveň. A Claire je literární hrdinka, která se každému čtenáři natrvalo vryje do paměti. I když ona sama paměť už téměř ztratila.



E.❀

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda za všechny vaše slušné komentáře.