25. 1. 2017

Kateřina Dubská - Člověk Gabriel

Autor:
Kateřina Dubská je spoluzakladatelkou vydavatelství Computer Press a ERA, v letech 2006-2010 byla městskou zastupitelkou za Stranu zelených v Brně.
Vystudovala Střední knihovnickou školu a Filozofickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci (obor andragogika a sociologie dospělých).

V současné době žije v Bílých Karpatech, věnuje se psaní knih a ekologickému zemědělství. V dubnu 2013 vyšel její první román Člověk Gabriel, v roce 2015 druhý román Dcery (Nakladavatelství JOTA). V listopadu 2016 vydala povídkovou knihu Malé zázraky.


Více o autorce najdete na jejím osobním webu.


Kde jsem knihu koupila
ebux.cz
cena: 199,- Kč




Jedná se o moji první e-knihu a taky o první knihu od této autorky. Knihu jsem si zařadila do letošní čtenářské výzvy. Bod 18. výzvy "kniha s jménem v názvu" SPLNĚN :-).

A teď konečně ke knize...





Budu stručná. Kniha je to nádherná. Krásný příběh, který ve mně při čtení navodil klid a mír.   Autorka vypráví příběh o životě kočovných Romů a o jejich pohledu na život. Hlavním hrdinou knihy je cikán jménem Gabriel, který má schopnost rozumět koním. Kniha vypráví o jeho životě od Gabrielova dětství mezi "jeho" lidmi až po jeho smrt. Gabriel si za ženu vybral dívku z "gadžovského" světa a rozhodl se od svých odejít a žít s ní na její rodné Moravě v blízkosti Buchlovic (další důvod proč se mi kniha tak líbila, znalost prostředí, kde se odehrává druhá polovina Gabrielova života). 

Na knize se mi moc líbil soulad hlavního hrdiny s přírodou a odkaz na to, co je pro člověka v životě opravdu důležité. Nejsou to peníze ani majetek. Byť mi téma kočovného života Romů a obecně romská otázka v minulosti ani v dnešní době není blízká, v knize se mi líbilo, jak autorka staví proti sobě tyto dva světy (tedy ten "náš" a ten "jejich"). Více o Gabrielových lidech na pozadí historických souvislostí najdete na webu autorky.
Místy je život Romů vylíčen až moc romanticky, ale stále je to beletrie a ne literatura faktu, takže mě to nijak neiritovalo. Velice se mi líbilo určité tajemno, které život Romů v této knize provází. Jejich pohledy do budoucnosti skrz sny, komunikace se vzdálenými příbuznými skrz plameny ohně a i dar samotného hrdiny Gabriela komunikovat s koňmi a tím je léčit. 

Příběh pomalu plyne, ale není nudný. Kniha vás nenutí hltat stránku po stránce s pocitem, že musíte nutně vědět, jak to dopadne. Vy tušíte, jak to dopadne a pomalu si děj vychutnáváte.





Shrnutí:
Pokud hledáte knihu, u které si chcete odpočinout, u které se chcete zasnít a zapřemýšlet nad životem, vřele doporučuji. Oddechové čtení, které však po vás jen tak nesklouzne, ale zanechá ve vás (alespoň ve mně zanechalo) pocit něčeho příjemného. Vzhledem k zimnímu počasí, sněhu venku a krátkým dní bych řekla, že mě kniha zahřála. Určitě si přečtu i další díla od této autorky, protože jsem zvědavá, zda její jemný styl psaní je i v ostatních knihách, nebo jsem prostě kápla na knihu, která mi právě teď a tady sedla.

Co vy a knihy od Kateřiny Dubské?

Hodnocení:



Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda za všechny vaše slušné komentáře.